Chatbot-projektien tilaajat säästyisivät monelta vaivalta tekemällä ensin kotiläksyt ja ottamalla vasta sitten yhteyttä chatbot-toimittajaan.
Lekanen toimitusjohtaja Marko Virtanen on seurannut mielenkiinnolla erilaisia chatbot-projekteja ja aiheeseen liittyvää keskustelua. Hänen kokemuksensa mukaan chatbotin hankintaa saatetaan lähestyä kahdella eri tavalla.
Kun joku saa organisaatiossa idean chatbotin hankkimiseen, kootaan ensin eri osastoilta ihmisiä ja sovitetaan kalenterit yhteen. Paikalle pyydetään chatbot-toimittajia ja oletetaan, että palaverin jälkeen sähköpostiin tupsahtaa chatbot-tarjous.
Toisaalta chatbot-hankintaa voidaan käsitellä myös IT-hankkeena, jolloin se ostetaan samoilla spekseillä kuin mikä tahansa tietojärjestelmä.
“Chatbot-projektin tulisikin aina lähteä strategiasta eikä teknologisista valinnoista. Mikä chatbot-projektin liiketoimintatavoite on? Mitä liiketoimintaa se vie eteenpäin?” Marko kehottaa pohtimaan.
Chatbotin hankinta vaatii kuitenkin toimittajaosapuolelta hyvää ymmärrystä asiakkaan liiketoiminnan luonteesta. Bottia kun ei voi ostaa kliksuttelemalla verkkokaupasta, vaan se pitää räätälöidä asiakkaan tavoitteiden mukaan.
Kun chatbotin tavoite on kirkkaana mielessä, voidaan miettiä teknologiaratkaisuja. Esimerkiksi se, kuinka vaativaan ympäristöön chatbot integroidaan vaikuttaa siihen, millaisen toimittajan kanssa yhteistyötä kannattaa tehdä. Lähtemällä teknologia edellä liikenteeseen saatetaan hyvin päätyä tilanteeseen, jossa chatbot lähinnä raivostuttaa ja tuottaa negatiivisen asiakaskokemuksen.
Kun tavoite on kirkkaana mielessä, on aika ottaa yhtyettä chatbot-toimittajiin. Mutta mitä heiltä kannattaa kysyä? Lue lisää kysy nämä 10 kysymystä chatbot-toimittajaltasi -artikkelista.