Chatbot editor on työkalu, jolla voit rakentaa ja muokata bottipolkuja. Chatbot editorin ansiosta bottia ei tarvitse muokata aina toisen osapuolen kautta, vaan yritys voi itse lisätä tai muokata botin tarjoamia vastauksia.
Chatbot editorin avulla voit ensinnäkin rakentaa bottipolut alusta lähtien. Aluksi sinun tulee lisätä aloitusruutu, jossa eri bottipolut lähtevät. Osa bottipoluista voi olla monenkin klikin pituisia, osa taas johtaa lähes suoraan vaikkapa yhteydenottolomakkeeseen.
Chatbot editor -työkalussa voidaan asettaa myös esimerkiksi sivunvaihto, eli kun kävijä kulkee tietyn polun, siirretään hänet sivulta toiselle, jotta hän saa tehtyä valmiiksi sen, mitä varten tuli sivustolle alun perin.
Chatbot editor ja skenaariot
Skenaariot ovat olennainen osa chatbot editorin hyödyntämistä. Skenaariot tarkoittavat sitä, milloin ja miten chatbot näkyy. Chatbot voidaan näyttää esimerkiksi:
– kaikille sivuilla kävjijöille.
– vain tietyllä osiolla surffaajille.
– tietyn kanavan (esim. Google Ads, bannerikampanja tms.) kautta sivustolle tuleville.
Sivustolla voi siis näyttää useampia eri botteja sen mukaan, miten verkkovierailijat käyttäytyvät. Botti on hyödyllisin, kun se yhdistetään asiakaspalveluchatiin. Tämäsiksi, että jos verkkovierailija ei saa asiaansa hoidettua botin avustuksella, pystyy ihmisasiakaspalvelija auttamaan häntä.
Chatbot editor ei kuitenkaan vastaa siihen, millaiset bottipolut auttavat parhaiten asiakaskokemuksen ja myynnin parantamisessa. Se vaatii yrityksessä paljon sisäistä pohdintaa. Siksi Chatbot editor onkin ensisijaisesti työkalu bottipolkujen rakentamiseen, ei ihmelääke yrityksen asiakaspalvelun ja myynnin kehittämiseen.
Haluatko kokeilla botin rakentamista Lekanen chatbot editorin avustuksella? Varaa aika demoon!
Jos chatbot-aihe jäi pohdituttamaan, niin lue lisää chatbotista!